Träningspyramiden består av träning-sömn-kost. Allt som oftast mest fokus på vad idrottaren gör i träningsväg. Men lika viktigt är det ju att spela sina kort rätt när det kommer till kost och sömn. Kost har för mig blivit allt intressantare genom åren i takt med att skidskyttesatsningen blivit mer och mer omfattande. Idag är det detaljer som det handlar om för att i slutändan optimera sitt resultat.

Jag tycker inte man ska vara rädd för att äta vissa produkter. Hellre någon typ av energi än ingen. Men sedan kan man göra sina val i stor utsträckning. Svårt kan det vara om man är bortbjuden eller på resande fot, men annars finns det sjukt stora möjligheter att äta bra. Det mesta handlar om planering och vilja. Sedan såklart lite inspiration.

Här kommer mina måltider under en dag, kanske som en inspiration för er:

Frukost: Havregrynsgröt med kakao. Toppat med Jordgubbar, Pumpafrön, Chiafrön, Linfrön, solrosfrön, kokos, russin, banan och mjölk. Samt en kopp kaffe.

IMG_1337

Efter passet: En bar från Greenmachine. Goda bars med bra energi. Ekologiska och med mottot: Fuel For Athletes.

IMG_1381

Lunch. Sejfile med limesås samt en salladstallrik med kikärtor, bönor, oliver, annans, tomat, gurka mm på restaurang Victoria i Östersund.

IMG_1350

Mellanmål: Naturell Yoghurt med bär (jordgubb och hjortron), frön, kokos, musli. Hemmagjort Bananbröd* med Jordnötssmör* och egen-bakade bars* och dadelbollar* såklart kaffe till det.

*Bananbrödet har jag gjort själv (lite imponerad av vad jag åstakom, troligvis godare än alla bröd jag kan köpa i affären). Barsen/kakorna och dadelbollarna är däremot sponsrade av Jennys-bak&brödJordnötsmöret lanseras i dagrna av Greenmachine (klicka på länken för deras konto på Instagram). Ovanstående länkar är två källor för min inspiration.

IMG_1392

Middag: Bulgur med gurkmeja och Kyckling i Kokosmjölk med spenat + Sallad med gurka, tomat, fetaost, olivolja, paprika, melon, jordgubbar + Tzatziki.

IMG_1342

Kvällsmål: Smoothie med Jordgubbar, Nektarin och banan. Toppas med Musli (egengjord, hemligt recept som jag inte kan, godaste jag ätit) nötter och frön.

IMG_1378

Så! En bra, nyttig, näringsrik, energirik och framförallt god matdag. Enda som saknas på bild är den dagliga dosen av Ingefära. Mycket jordgubbar blev det under dagen pga dem just mognat här i Östersund. Annars är ju blåbär en ypperlig ersättare på bär-fronten.

 

I övrigt 2 fina träningspass under dagen. Spänst, rullskidor innehållande impulser(fart) och skytte på förmiddagen. Skytte och löpning under eftermiddagen.

/ Simon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.