Hej!

All info nedan hittar du även på Min Prestations hemsida. Jag driver sajten Min Prestation och nu har vi lanserat olika coaching-upplägg. Behöver du en coach för att ta din tränings till nästa nivå, så kan vi/jag vara till er hjälp. Läs gärna och hör av er vid intresse eller frågor!

 

Vi erbjuder träningsprogram för dem som vill ha hjälp att nå sina mål inom konditionsidrott.

För vem?

  • Elitskidåkare
  • Vasaloppsåkare
  • Allmänheten

Dessa behov fyller vi för den söker hjälp med träningsprogram?

  • För den som vill nå högt uppsatta mål inom Elitidrott
  • För dem som vill slå personbästa i Vasaloppet
  • För dem som vill genomföra Vasaloppet eller ett annat lopp i en svensk klassiker.
  • För dem som vill börja träna kontinuerligt och strukturerat.
  • För dem som vill förbättra sin hälsa
  • För dem som vill ha ny inspiration och motivation i träningen.
  • För dem som behöver vägledning hur man ska lägga upp träningen.

jenny bild träningsprogram

På vilken nivå är träningsprogrammen?

  • Träningsprogrammen anpassas efter individens målsättning och nivå
  • Det går att välja på 3 olika nivåer av hur mycket hjälp, vägledning och uppföljning som önskas.

Vilka är dessa 3 olika nivåer?

Coaching Elit

  • För dig som har riktigt höga mål och har viss erfarenhet av skidåkning. För dig som ska optimera din träning till minsta detalj och satsar på en hög nivå. För dig som det är avgörande med en coach för att nå din fulla potential.

Coaching Ambition

  • Detta program är också för dem som har riktigt höga mål, men kanske inte hinner lägga lika mycket tid på sin idrott. Men samtidigt vill du optimera allt du kan och detaljer är viktigt. För dig som det är viktigt med en genomtänkt planering, men du kanske inte själv har tiden eller kunskapen.

Endast program

  • För personer som behöver börja träna mot ett mål, som behöver ny inspiration eller som behöver tänka i nya banor vad gäller träning. Här får man ett program att följa, men det krävs även mer egen disciplin. Dessa program kan du även få riktat mot löpning eller cykel förutom skidor.

Jenny solin om träningsupplägg

Hur är våra träningsprogram uppbyggda? 

Vi gör väldigt noggranna och individanpassade träningsprogram med uppföljning.

Vi gör bland annat en helhetsplan (Makroplan). Med en överblick över hela säsongen. Vilket innefattar grundträningsperioder, specialträningsperiod, tävlingsförberedande period och tävlingsperiod. I dessa perioder kan man skapa utrymme för periodisering av träning av olika egenskaper samt formtoppning.

Utdrag på ett avsnitt ur grundplan för en elitskidåkare:

bild grundplan

Vi gör en periodplaner (månad) och veckoplaner (Mesoplan), som gör att träningen ska passa ihop i livspusslet och att du ska få ut det mesta av din träning och även optimera återhämtningen.

Till sist gör vi även en detaljplan för varje enskilt pass under veckan (Mikroplan), som gör att du blir effektiv och vet exakt vad du ska göra på dina träningspass.

Utdrag på en exempelvecka för en Vasaloppsåkare:

träningsvecka exempel

Vår träningsfilosofi:

Vår träningsfilosofi bygger på att varje pass ska ett syfte kopplat till våra mål. Vi ska träna på det egenskaper vi behöver vara bra på för att uppnå våra mål. Vi har mer fokus på att göra enskilda pass riktigt bra, än att fylla ut vår träningsdagbok med timmar.

Vi går ifrån den klassiska modellen att mäta den totala träningsvolymen i tid. Vi satsar på att gör fler kvalitativa träningspass framför hög volym. Detta medför även mer tid till återhämtning och förberedelser inför de viktiga passen (tex. intervallpassen). Vi förespråkar även mycket styrketräning, rörlighetsträning och teknikträning.

Vi ska vara atletiska konditionsidrottare som ska kunna utnyttja vår kropp till fullo vad gäller teknik och biomekanik. Parametrar som vi anser faller bort om man ska följa den klassiska träningsmodellen för längdskidåkning i synnerhet och modellerna för konditionsträning i allmänhet.

Med lång erfarenhet och intresse har vi mött många olika tränare, aktiva och läst många artiklar inom ämnet träningslära. Därifrån har vi valt ut det bästa att sedan förmedla till er.

  • Kvalitativ träning framför volym
  • Träna på alla de egenskaper du ska bli bra på
  • Mycket styrketräning
  • Mycket teknikträning
  • Mätbara träningspass
  • Optimera återhämtningen

 

Vem är din coach?

Simon Hallström är ansvarig coach för Min Prestations träningsprogram. Med bland annat följande erfarenheter:

  • Kandidatexamen i Idrottsvetenskap
  • 10 år träning och tävlingserfarenhet, med SM medaljer i både Skidskytte och Längdskidor.
  • Tränarerfarenhet inom längdskidor, skidskytte, ishockey (fysträning). Både i Sverige och USA.

SM guld

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>