Hej!

Efter avslutad samling på Idre Fjäll, åkte jag ett dygn senare på nästa träningsort. Tog mig en tur till Sognefjell för skidåkning främst.

Sognefjell erbjuder skidåkning långt in på sommaren. Likaså iår, tror dem skulle ha öppet till 16 Juli. Personligen tycker jag det är extremt fint kring Jotunheimen och bra träningsmiljö. Främst pga möjligheten till att åka skidor. Skidåkningen innebär att jag kan träna det jag ska bli bra på, men också möjligheter till att slipa på teknik, testa skidor, träna i bra träningsmiljö(terräng och höjd) samt ger det en mig en motivationsboost.

Som sagt skidåkningen ger mycket, främst vad gäller teknik. Den fysiska biten kan man träna både på barmark och snö. Men skidtekniken gör sig bäst på skidor, såklart. Jag har tänkt på tekniska detaljer under hela veckan och träningspassen har gått snabbt, trots att standardpassen har varit kring 3 timmar (minst 5 mil/skejtpass). En annan faktor till att passen går fort är såklart de fina omgivningarna. Nu såg det inte ut som på bilden nedan hela tiden, utan under flera pass regnade det.

IMG_20160708_220555

Oavsett vad man gör, om det är träning, studier eller jobb, är motivation och inspiration en framgångsfaktor. Träningen här ger mig det i stora mängder.

Träningsmässigt landar veckan mellan 25-30 timmar, varav mycket skidåkning i den fria stilen(ca 15h). 2 st pass med hög intensitet körde jag under veckan. Ett på snö med effektiv tid på en timme och ett legendarisk rullskidpass upp till Juvasshytta från Böverdalen. En stigning på ca 1350 höjdmeter på 13,7 km åkning. Stigningen kategoriseras som ett HC-berg om man lägger in ett segment i tex Strava. HC är den tuffaste nivån på den skalan. Se nedan. Det matchar i princip de flesta stigningarna i Alperna. Utöver alla skidpass och rullskidpasset blev det två pass löpning, ett till Galdhöpiggens granntopp – Vesle Galdhöpigg (2369 möh).

2016-07-08 16.36.31

VIRB Picture

VIRB Picture

VIRB Picture

Det var allt för nu.

Vi hörs!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.