Hej!

Träningen rullar på som den ska och det är mycket träning i stort sett varje dag. Flera pass om dagen. Idag har jag åkt rullskidor, skjutit, sprungit samt styrketränat och det i olika intensiteter. Intervaller, impulser, lugnt och maxstyrka.

Igår tränade jag ett långt pass löpning, som avslutades med balans och spänsthopp. Enkla saker av kvalité som kan göra skillnad. Några hopp kanske man inte blir bättre utav, men upprepar man det och gör det flera gånger efter/innan/under ett träningspass, ja då tränar man det till slut kontinuerligt och borde utvecklas och bli bättre. Det behöver inte vara hopp, utan det kan vara andra saker. Små saker, som gör skillnad i slutändan. Små saker som inte tar många minuter.

Till saken hör att jag hade ett planerat pass på 2:30 och var tillbaka några minuter innan den planerade tiden. Många skidåkare skulle då stirrat sig blint på tiden på klockan och joggat runt huset några varv. “Samlat timmar” alltså. Det har jag också gjort genom åren, men ärligt talat blir man inte bättre skidåkare fysiskt sätt genom att jogga någon minut extra. Kanske en psykologisk grej att känna sig nöjd med att klockan visar 2:30:00. Psykologi ska man dock inte underskatta. Men då ska man stanna klockan vid vätskepauser osv också. Ibland tickar klockan och man tror sig ha tränat bra. Kanske blir detta en liten “pik” till allt detta samlande av tid av konditionsidrottare. Det är såklart bra att träna mycket. Men det är inte den som tränar mest som blir bäst. Gammal klyscha, men dem som tränar mycket har större chans att fylla sin träning med bra innehåll såklart.

Men det som man enligt mig bör ha i åtanke med sin träning är: Kvalité, syfte och mål. (se detta som ett tips)

Kvalité. Träna hellre 1 timme bra, Bra intensitet och bra fokus. Istället för 1, 30h halvhjärtat och ofokuserat.

Syfte. Ställ frågan: Varför gör jag den här träningen? Vad vill jag förbättra? Vad vill jag få ut av passet?

Mål. Träna utefter dina mål och det du vill bli bra på. Är det relevant att ha stora biceps om ditt huvudmål är att springa milen på 35 minuter. Är det relevant att träna 5 timmar klassiskt om du vill bli bäst på skidskytte? Man måste rikta in sig och prioritera vad du vill bli bra på. Du kan inte vara bäst på allt. Du kan vara mångsidig, men då kanske det är det som målet.

2016-08-12 19.24.28

 

2016-08-12 19.24.03

I sommar har jag avslutat alla pass löpning (med utgångspunkt hemifrån) med att gå på “Slackline”. Vi har en sådan uppspänd hemma som mäter 12 meter. Bra balans träning och det kräver fokusering, ju längre avstånd ju mer skakar det i linan när man går.

Jag tycker 12 meter är relativt svårt och ger mig utmaning. Jag klarar det långt ifrån varje gång att gå hela linan. Ramlar man ner, är det bara att gå upp igen. Men då gör man det enkelt för sig. Jag brukar ge mig ett försök att klara gå hela linan, klarar jag det inte på första försöket är det ett misslyckande. Jag ger mig EN chans och då krävs det att jag fokuserar allt jag kan för att klara.

Så tror jag man måste tänka och träna ibland för att prestera, i idrott och i vardagen. I skidskytte får du en chans, du kan inte skjuta 2 eller 3 bom och tro att du ska få göra om skjutningen. Du får en chans och då krävs fokus om du ska klara uppgiften. Även det måste man träna på. I många andra idrotter och säkerligen i många andra situationer får du bara en chans och då gäller det att ta den. Så att ha fokus är en nyckel och genom att ta olika tillfällen att träna på det är bra tänker jag. Tror faktiskt det är långt i från alla som klarar ha fokus på det dem gör. Det behöver inte vara i en idrottssituation, det kan dyka upp många situationer i vardagliga livet som kräver fokus. Ytterligare ett tips idag.

 

Här nedan kommer en kort sekvens från ett intervallpass på Idre Fjäll i sommar. Mamma coachade denna gång. Hon kollade i kikaren, gav träffbilder, tog skjuttider, filmade teknik och manade på/hejade(kanske kunde jag ta ut mig lite extra det här passet i och med det). Bra gjort och imponerande att hinna med så många uppgifter utan något större idrottsintresse eller utbildning i området. Hon gör det dessutom med bravur. Pappa har också varit med något pass och hjälp mig med dessa saker. Han gör det också galant. Nog kan man genomföra träningspass utan träffbilder och teknikfilmer, men det är dessa saker som höjer kvalitén på träning! Tack för det.

2016-08-12 19.23.43

Blir coachad under ett fartpass from Simon Hallström on Vimeo.

Ibland stannar jag upp och reflekterar i den “hektiska” vardagen vi alla har i strävan framåt och mot nya mål. Det är många gånger jag känner mig tacksam till många personer. Ett exempel var de ovan nämnda föräldrarna för mig. Men alltför ofta är man för dålig att berätta det eller inte tar sig tid.

Som Magnus Uggla säger i sitt sommarprat, hylla människor medan ni kan, medan dem uppskattar de, medan dem finns här på jorden. Gör det inte efteråt.

Nu närmast blir det träningsläger i Sollefteå med det militära landslaget. Det var länge sedan jag var på samling med dem i och med att Militär-VM blev inställt föregående säsong och så krockade de senaste lägret med landslagsläger. Så det blir kul att se “Militärgänget” igen och träna tillsammans. Det brukar vara trevligt och givande. Dessutom sägs det att Sollefteå är soligt och fint jämt 🙂

aaa vi hörs!!!

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.