Långt mellan uppdateringarna nu. Bloggen har senaste veckan hamnat lågt på prioriteringslistan. Främst till förmån till träning, såklart.

Förra veckan avslutade vi tränings-samlingen i Östersund lagom till Midsommar. Under samlingen höjdes kvalitén och intensitetsnivå ytterligare ett snäpp. 2 av de mest givande passen förra veckan var 2 st intervallpass som genomfördes på tisdag respektive onsdag och såg ut såhär:

10x7min Rullskidor F, uppdelat i 2 block (5x7min) med 10min vila i mellan.

– 7×12 min Rullskidor, på rullbandet vid vintersportcentrum.

Vilodag följde som sagt på Midsommarafton. En vilodag med luftgevärsskytte och golf tillsammans med Daniel Gustavsson. Aktiviteterna va början på en femkamp som istället slutade med en tvekamp. Kul att testa svingen igen. Den satt kvar bra sen förut.

“DG” puttar för par och har chans till revansch senare i sommar 😉

Vy över Storsjön från banan på Frösön.

Efter midsommar var det på´t igen. Långpass cykel först ut i förvånande bra och passande bra väder. Därefter bland annat ett A3+ pass (alltså högsta intensitetsnivån) med svensk-norsken Torstein Stenersen, evigt unga Tiio Söderhielm och framtidslöftet Martin Ponsiluoma.

 4h cykel i ett för dagen magiskt fint Jämtland.

Nästan så man kunde tro att man var utomlands.

Bydalsfjällen skymtas i horisonten.

 

Igår slöts den andra träningscykeln bestående av ytterligare ett bra intervallpass med ett stort gäng. Jag, Stenersen, Ponsiluoma, Niklas Forsberg, Peppe Femling och Ted Armgren genomförde 10 stycken 2,5km intervaller på rullskidbanan.

En träningscykel består av 3,5 veckas träning. Hård träning, som sedan följs av 4 dagar vila, vilket sker nu fram till söndag. En modell med syfte att återhämta sig rejält efter några veckor av nedbrytning samt förbereda och skapa motivation för nästa cykel.

Vila är en komponent till träning och sömn i “träningstriangeln”. Får man inte tillräckligt av alla delar blir triangeln skev och fungerar inte optimalt. Detta är något vår coach Pichler är noga med och det är bäst att lyda. Sedan tidigare hade jag tänkt att spendera denna vecka i Boden på läger med Militärlaget. Men då det krockade med dessa återhämtningsdagar var det en – Really, Really bad idea!

Håller med ovanstående bild, en bra genomförd cykel. Både på den fysiska fronten och på skyttefronten. På skyttefronten har det skett störst framsteg. Det både känns stabilt och visar sig på papperet. När jag fyller i mina skjutresultat visar dem uppemot 20% bättre skjutprocent bättre än jämfört mot träningsperioder från t.ex förra säsongen. Dessutom kan jag vara högt upp och ibland högst upp när vi kör skjutövningar och tävlingar, vilket jag inte är van vid. Har egentligen inte ändrat något från föregående år, men skyttet går ändå förvånansvärt bra. Det enda jag kan komma på är något bättre fokus och lite annorlunda tänk kring skyttet. Men ibland behövs det inte mycket för att det ska lossna eller att man ska hitta dem där nycklarna. Skyttet är både bättre och roligare än någonsin.

Såhär har träningen sett ut i antal timmar senaste 2 veckorna:

            

Rätt mycket tid. 23 timmar båda veckorna exklusive styrketräning, vilket är 2-3 pass i veckan. Även skytte läggs på utöver dessa timmar. Så totala träningen uppgår en bit över 30/h vecka.

Totala träningstiden är något som inte är lika intressant som förut. Numer har varje pass ett syfte och när man är klar, så är man klar. Inget samlande av tid längre Oftast har vi ett visst antal kilometrar vi ska åka på passen, då kan man inte stå och dricka medan klockan rullar. Mest anmärkningsvärt är tiden i de högre intensitetsnivåerna.

Exempelvis är zon 4 från 160-180 slag/min. Alltså rätt hög belastning. Bra träning med bra kvalité!

Detta får räcka för nu!

Ha en magisk bra dag allihop!

/ Simon

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.